Sprawa likwidacji torowisk pod kolej aglomeracyjną w regionie

 W odpowiedzi na wielokrotne zapytania dotyczące sytuacji związanej z projektem Zielonogórskiej Kolei Aglomeracyjnej (ZKA), a także decyzjami dotyczącymi infrastruktury kolejowej w regionie, zaobserwowano wyraźny brak reakcji ze strony władz miasta Nowa Sól. To zjawisko rzuca światło na problematykę komunikacji między władzami samorządowymi a inicjatorami projektów o znaczącym wpływie na rozwój regionalnej infrastruktury transportowej.

Kontekst:

Projekt Zielonogórskiej Kolei Aglomeracyjnej, zaproponowany przez Centrum Zrównoważonego Transportu, ma na celu stworzenie efektywnego systemu przewozów kolejowych łączącego kluczowe ośrodki miejskie regionu, takie jak Sulechów, Nowa Sól, Żary i Żagań, przez Zieloną Górę. Propozycja zakłada także modernizację i reaktywację nieużywanych torowisk oraz budowę nowych przystanków, co mogłoby znacząco przyczynić się do poprawy mobilności mieszkańców oraz rozwoju gospodarczego regionu.

Odmowa odpowiedzi:

Niemniej jednak, pomimo złożenia zapytań prasowych oraz apeli o informacje na temat stanowiska władz miasta, brak odpowiedzi jest problematyczny. Taka sytuacja wskazuje na możliwe niedociągnięcia w komunikacji wewnętrznej lub brak chęci angażowania się w dialog na temat ważnych projektów infrastrukturalnych. Dodatkowo, odmowa odpowiedzi na pytania dotyczące demontażu fragmentów torowiska w trakcie budowy obwodnicy oraz planów likwidacji linii kolejowej podkreśla potrzebę transparentności w działaniach administracyjnych.

Implikacje dla transportu publicznego:

Brak odpowiedzi i niepewność co do przyszłości projektów kolejowych mogą prowadzić do stagnacji w rozwoju regionalnego systemu transportowego. Utrata szansy na rozwój ZKA oznacza również zmarnowanie potencjalnych korzyści, jakie mogłaby przynieść lepsza dostępność transportowa, w tym zwiększenie atrakcyjności regionu dla inwestorów i turystów oraz poprawa jakości życia mieszkańców.

Wnioski i zalecenia:

  • Potrzeba dialogu: Władze Nowej Soli powinny aktywnie angażować się w dialog z organizacjami i instytucjami proponującymi rozwój infrastrukturalny, aby efektywnie wykorzystać dostępne fundusze i możliwości.
  • Transparentność w działaniach: Otwartość na informowanie społeczeństwa o planach i decyzjach dotyczących infrastruktury jest kluczowa dla budowania zaufania i wsparcia mieszkańców.
  • Rozważanie korzyści długoterminowych: Decyzje dotyczące infrastruktury powinny być podejmowane z uwzględnieniem długoterminowych korzyści dla społeczności lokalnych oraz całego regionu.

Podsumowując, odmowa odpowiedzi na pytania prasowe i brak komunikacji w sprawie tak istotnego projektu jak Zielonogórska Kolej Aglomeracyjna wskazują na konieczność przemyślenia i potencjalnej zmiany podejścia w zarządzaniu publicznymi projektami infrastrukturalnymi.


opr. SztucznaIntelig.


List z dnia 27.1.2018


Pytania prasowe


Czy Miasto Nowa Sól popiera ideę likwidacji połączenia z Poznania do Drezna przez Wolsztyn, Konotop, Nową Sól, Kożuchów, Żagań, Jankową Żag., Przewóz, Horkę? Linia kolei 371 ma być zlikwidowana, PKP PLK informuje iz wyrazili Państwo na to zgodę. Jest to jedyna linia łącząca Wielkopolskę i woj. lubuskie z Saksonią.


--

__________________________________________________________________________

Merkuriusz  Polski

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



List z dnia 7.2.2018

Pytanie o powody rozbiórki linii planowanej jako Zielonogórska Kolej Aglomeracyjna


Pytanie do władz miasta Nowa Sól


Z jakich powodów władze Nowej Soli zdecydowały się na rozbiórkę torowiska linii Kożuchów- Nowa Sól pod budowę obwodnicy i wyraziły zgodę na likwidację tejże linii kolei? Czy władze miasta są przeciwne opisanej w tekście poniżej kolei aglomeracyjnej? Z jakich powodów władze miasta Nowa Sól w osobie Wadima Tyszkiewicza rozebrały linie tej kolei na jej fragmencie w granicach miasta, przerywając jej ciągłość, i z jakich powodów p. Wadim zdecydował się na likwidację węzła linii kolei w mieście dokonując likwidacji fragmentu kolei metodą faktów dokonanych pod budowę drogi?



---------- Wiadomość przekazana dalej ----------

Od: Adam Fularz

Data: 26 listopada 2017 20:30

Temat: Fwd: [wydawnictwo:5870] Zielonogórska Kolej Aglomeracyjna

Do: nowasol@nowasol.pl, Ewa Batko



Prosimy o odpowiedzi



---------- Wiadomość przekazana dalej ----------

Od: Adam Fularz

Data: 15 lutego 2016 12:59

Temat: Fwd: [wydawnictwo:5870] Zielonogórska Kolej Aglomeracyjna

Do: nowasol@nowasol.pl




do p. Wadima Tyszkiewicza


- jakie jest stanowisko władz miasta w sprawie kolei aglomeracyjnej?

- dlaczego zdemontowano fragment torowiska do Kożuchowa w czasie budowy obwodnicy?


Pozdrawiam,

---------- Wiadomość przekazana dalej ----------

Od: Marcin Adam Wróbel

Data: 24 października 2014 11:10

Temat: [wydawnictwo:5870] Zielonogórska Kolej Aglomeracyjna

Do: wydawnictwo wieczorna.pl



Szanowni Państwo!
Centrum Zrównoważonego Transportu od wielu lat czyni starania mające na celu utworzenie Zielonogórskiej Kolei Aglomeracyjnej. Pomimo wielu apeli czy promocji na konferencjach propozycja ZKA powstaje bez odzewu wśród władz regionu. Proponowany przez nas układ oprócz Linii A łączącej Sulechów z Nową Solą przez Zieloną Górę, zawiera także Linię B  (Żary-Zielona Góra) oraz Linię C (Nowa Sól-Żary przez Żagań). Proponowany układ przedstawiamy na mapie w załączniku

Linia A wymaga - oprócz utworzenia ew. nowych przystanków - już "tylko" uruchomienia połączeń. Linie B i C to niezbędne wydatki z RPO na infrastrukturę kolejową - wszyscy powinniśmy naciskać na Urząd Marszałkowski w odniesieniu do rewitalizacji linii na potrzeby ZKA. Trzeba wykorzystać sprzyjające okoliczności - w niewielu regionach naszego kraju w tak bliskiej odległości znajdują się połączone liniami kolejowymi ważne ośrodki miejskie.

Liczymy na podjęcie wspólnych działań mających na celu
uruchomienie Zielonogórskiej Kolei Aglomeracyjnej. Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-2020 może być ku temu doskonałą okazją.


--

Łączę pozdrowienia!

Marcin Adam Wróbel

Centrum Zrównoważonego Transportu


czt.org.pl


Komentarze

Popularne posty